Pendolino to nowoczesne pociągi, które zostały wyprodukowane przez włoską firmę specjalnie dla spółki PKP InterCity, która obsługuje kolejowe połączenia dalekobieżne na terenie całego obszaru Rzeczpospolitej Polskiej. Było to szeroko omawiana w mediach inwestycja, ponieważ dotąd PKP InterCity nie dokonywało aż tak wielkich zakupów zwłaszcza u zagranicznych producentów. Wiele osób bardzo cieszyło się, że wreszcie w Polsce będą mogły odbywać się przewozy kolejowe na europejskich standardach. Co ciekawe jednak, należało przebudować niektóre sieci kolejowe, aby przystosować je do standardów wysokich prędkości i nadal się to czyni (chociażby na linii Poznań – Warszawa przez Konin). Dzięki temu, polski podróżnik może jeździć koleją z coraz większą prędkością i cieszyć się tym, co jeszcze nie dawno było nieosiągalne. Niektórzy jednak podczas kupowania Pendolino uważało, że to zbyt duża inwestycja i Polski nie stać jeszcze na tak ekskluzywny tabor. Dodatkowo elektryczne zespoły trakcyjne, czyli rodzaj pociągów, do których należy Pendolino produkuje także zasłużona polska firma PESA z siedzibą w Bydgoszczy. Wiele osób uznało, że polski rząd niejako odwrócił się od narodowego producenta i wspiera zagraniczny przemysł, kiedy mógłby swój własny. Nie jest to według wielu ekonomistów dobra polityka gospodarcza, aczkolwiek stało się i umowa na dwadzieścia nowiutkich Pendolino w Polsce została z czasem zrealizowana.

Warto powiedzieć, że nie tylko w Polsce można jeździć pociągami Pendolino włoskiej firmy Alstom. Są one używane chociażby właśnie we Włoszech, Hiszpanii, Finlandii, Rosji czy Czechach. Jeżeli chodzi o specyfikacje techniczne, Pendolino może uzyskać ponad 200 km/h, chociaż w polskich realiach nie zdarza się to zawsze – muszą być bowiem oczywiście położone odpowiedniej jakości tory kolejowe. Jeśli ich nie ma, normalnym jest, że pociąg porusza się ze zdecydowanie mniejszą prędkością. Polska zainwestowała w remonty niektórych tras kolejowych, ale jeszcze nie wszystkich należących do tych o znaczeniu ogólnokrajowym. Generalnie rzecz biorąc, mimo wszystko podróżowanie Pendolino jest zdecydowanie szybsze aniżeli samochodem, a czasami nawet samolotem (licząc z czasem, który należy zarezerwować sobie na pobyt na lotnisku). Jest to też bardzo komfortowa metoda podróżowania – pasażer wyposażony jest we wszystkie możliwe udogodnienia. Transport pasażerski odbywa się więc we względnej ciszy, w klimatyzowanych wagonach, wśród dostępnych usług gastronomicznych, a także przy miłej obsłudze. Nie ma powodów, aby narzekać, a przede wszystkim podróżowanie w takich warunkach powoduje, że jest możliwość nie marnowania czasu, a raczej wykorzystania go do pracy lub wykonywania innych produktywnych zajęć. Oczywiście pasażer wyposażony jest również w gniazdka, które dają możliwość bezproblemowego korzystania z urządzeń na baterię, czyli laptopów oraz komórek.

Pendolino w Polsce to dwadzieścia elektrycznych zespołów trakcyjnych, więc jak łatwo się domyśleć obsługują zaledwie ułamek ogólnych połączeń międzymiastowych. Zdecydowana większość taboru PKP InterCity to mniej lub bardziej zmodernizowane wagony, niektóre jeszcze utrzymane w starym przedziałowym stylu. Pendolino obecnie jeżdżą przede wszystkim przez Warszawę – łączą stolicę przede wszystkim z Pomorzem (Gdańskiem i Gdynią) i południem kraju (Krakowem, Rzeszowem, Katowicami, Bielsko-Białą i Jelenią Górą). Taki rozkład jazdy powoduje, że spora część Polaków czuje się lekko oszukana, ponieważ nie ma możliwość nawet zobaczenia Pendolino jeśli nie mieszka na trasie połączeń bezpośrednich do Warszawy, na których ów tabor jest wykorzystywany. Co ciekawe jednak nie jest planowane kupowanie nowych jednostek, ponieważ obecnie PKP InterCity woli bardziej modernizować stare wagony, aniżeli nabywać cokolwiek całkowicie nowego. Ta polityka ma swoje wady i zalety, ważne jest natomiast dla polskiego podróżnego to, że w najbliższej przyszłości więcej Pendolino po prostu nie będzie.

Wiele osób zastanawia się jak kupić bilet na Pendolino – otóż najłatwiej uczynić to przez oficjalną stronę PKP Intercity. Należy się zalogować, podać wszystkie wymagane dane (w pociągach tej spółki bilety wystawiane są imienne w odróżnieniu od kolei regionalnych), a także przydzielane jest konkretne imię. Jeśli nie ma można dostać bilet bez gwarancji miejsca siedzącego, aczkolwiek rzadko się to zdarza w Pendolino, ponieważ cena powoduje, że zazwyczaj pociąg jest w miarę luźny. Warto bowiem zdawać sobie sprawę, że Pendolino jest zdecydowanie droższe od innych usług kolejowych w Polsce.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here