W obecnych czasach racjonalne odżywianie powinno być domeną każdego człowieka. Tłuste, kaloryczne jedzenie prowadzi do nadwagi a ta z kolei do wielu chorób. Otyłość została uznana przez Światową Organizacje Zdrowia jako choroba cywilizacyjna. Wszechobecny dostęp do fast foodów, kolorowych napojów oraz słodyczy, nie ułatwia nam zadania. Warto przyjrzeć się swojemu jadłospisowi i wprowadzić do niego dobroczynne produkty.

Pieczywo
Wybierając chleb, wybierzmy ten ciemny. Białe pieczywo wykonane jest z oczyszczonej, pozbawionej wszelkiej wartości. Prawdziwy razowy chleb zrobiony jest na zakwasie, ma brunatną skórkę, jest ciężki i z powodzeniem możemy go zrobić w domu. Prawdziwe, razowe pieczywo jest bogate w błonnik i mikroelementy. Jeśli nie chcemy piec i pieczywo będziemy kupować, nie dajmy się oszukać. Producenci często oszukują dodając do zwykłej mąki karmel, aby chleb wyglądał na ciemny. Dobry razowy chlebek będzie ciężki i nie będzie tani. Przy wyborze pieczywa szczególnie unikajmy tego z supermarketów. Jest to wyrób wstępnie podpieczony a później przez długi czas mrożony. Niestety nie jest świeże, jak to zapewnia większość sklepów.

Makarony, kasze, ryż
Tak jak w przypadku pieczywa, makaron wybieramy z nieoczyszczonej mąki. Obecnie na rynku jest wiele rodzajów makaronów razowych. Jeśli nie możemy spożywać glutenu, sklepy mają do zaoferowania również makarony z warzyw. Ryż także zamieńmy na brązowy. Pamiętajmy, aby za długo nie gotować makaronu ani ryżu, jeśli doprowadzimy do rozgotowania, podwyższa się ich indeks glikemiczny. Niekwestionowaną królową tych produktów jest kasza. Zdrowa, pożywna, pełna witamin, białka oraz błonnika. Powoduje uczucie sytości na wiele godzin.

Owoce
W tej kategorii jest kilka sprzymierzeńców prawidłowej wagi. Na pierwszym miejscu należy umieścić grejpfruta. Czerwona jego odmiana pomaga organizmowi spalić tłuszcz. Do tego przyspiesza on przemianę materii, chroni przed cukrzycą oraz obniża cholesterol. Bardzo podobne właściwości ma ananas a wyciągi z tych owoców znajdziemy w wielu produktach na odchudzenie. Bogatym źródłem substancji odżywczych oraz witamin, są również jagody. Posiadają one właściwości przeciw utleniające oraz przeciwnowotworowe. Można je jeść bez obawy. Posiadają niski indeks glikemiczny i bardzo mało kalorii.

Mięsa
Robiąc zakupy, wybierajmy mięso chude. Do takich mięs należy przede wszystkim kurczak. Bogaty jest w białko oraz mikroelementy. Unikajmy wieprzowiny. Tłusta karkówka oraz schab nie są dobrym wyborem. Od czasu do czasu możemy skusić się na polędwiczkę lub chudą szynkę. Nie jedzmy też za często czerwonego mięsa. Zawarte w nich nienasycone kwasy tłuszczowe, potrafią doprowadzić do miażdżycy. Mięso na nasz stół powinno trafiać ugotowane, najlepiej na parze. Wtedy zachowujemy najwięcej składników odżywczych. Jak gotować na parze? Najlepiej zaopatrzyć się w specjalne urządzenie, przystosowane specjalnie do takiego przyrządzania potraw. Jeśli nasz budżet jest niski, na rynku są garnki z dodatkowym sitkiem, umożliwiającym gotowanie na parze. Starajmy się unikać smażenia, a jeśli już smażymy to na dobrym tłuszczu.

Napoje
Słodzone cukrem, aspartamem, pełne barwników i konserwantów to nie jest dobry wybór. Niestety półki sklepowe aż się uginają od ciężaru takich, kolorowych napoi. Zamiast kupować, zróbmy sami. Nie każdemu smakuje zwykła woda, ale po dodaniu np. cytryny z miętą całkowicie zmienia smak. Taki napój dobrze jest wypić na czczo po przebudzeniu. Przyspiesza to przemianę materii. Do naszego menu wprowadzić warto też zieloną herbatę, świeżo wyciskane soki owocowe oraz warzywne. Nie pijmy również za dużo kawy, kofeina w większej ilości jest szkodliwa.

Warzywa
Właściwości lecznicze warzyw są wielkie. Działają przeciwzapalnie, przeciwbólowo, obniżają cholesterol i wiele, wiele innych. Jest to jedna z najzdrowszych grup produktów spożywczych. Szczególnie ważna dla wegetarian, rośliny strączkowe wspaniale zastępują białko zawarte w mięsie. Dlatego też jedzmy ich jak najwięcej. Tutaj nie ma ograniczeń. Możemy wykorzystać je w surówkach, sałatkach, sokach i różnego rodzaju przetworach.

Słodycze
Jedna ze smaczniejszych grup produktów. Niestety, bardzo niezdrowa. Często z bardzo dużą ilością cukru, słodzików oraz tłuszczu palmowego. Jeśli mamy ochotę na coś słodkiego, warto sięgnąć po czekoladę z dużą ilością kakao czy po suszone owoce. Ciastka i desery zawsze będą zdrowsze, jeśli zostaną zrobione w domu.

To, co mamy na co dzień na talerzach jest bardzo istotne, w dbaniu o zdrowie. Pamiętajmy, żeby do zdrowego odżywiania dołączyć aktywność fizyczną. Na zdrowy tryb życia jak widać składa się wiele czynników. Jeśli będziemy o siebie w ten sposób dbali, organizm na pewno nam się odwdzięczy.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here